Zo eenvoudig is het ook weer niet maar… gamification en spelletjes spelen hebben zeker met elkaar te maken!
De meest voorkomende definitie van gamification is de inzet van gametechnieken en spelelementen in een niet-game omgeving, zoals een werkomgeving. Tijdens het spelen word je beloond. Deze beloning prikkelt jouw interne beloningssysteem en hierdoor verander je spelenderwijs jouw gedrag.
Er zijn verschillende technieken die je tijdens een game kan inzetten om jouw leerdoelen te bereiken:
4Growth beschikt over ruim vijftig unieke games die leerdoelen, content, het oefenen met vaardigheden en het behalen van resultaten omzetten in gameplay. Hier komen steeds meer nieuwe mechanismen bij.
Welke game modules we inzetten bepalen we samen met jou. De modules moeten immers passen bij jouw organisatie, leerdoel en situatie. Alle games zijn gebaseerd op de Zes Breinprincipes van Brein Centraal Leren, de 70-20-10 regel en andere inzichten uit de psychologie, gedrags- en onderwijswetenschappen.
Wil je meer weten over de toelichting en de onderbouwing van gamification als leermethodiek? Download dan de Whitepaper Gamification.
Gamification wordt vaak vergeleken met zowel e-learning als klassikale trainingen. Bij 4Growth geloven we dat iedere vorm van leren voordelen biedt en dat daarom een blended learning aanpak, waarbij verschillende leervormen elkaar versterken, vaak de beste oplossing is. Zo starten en eindigen de trainingen met live workshops. De online game training is een stapsgewijs leertraject waarin er aangestuurd wordt op het toepassen van de leerstof in de praktijk.
Uitdagend en interactief vs directief en passief
Regelmatig opbouwende feedback vs weinig en demotiverende feedback
Aangepast op de persoon vs iedereen door dezelfde wasstraat
Continue voortgang en beloning vs lijstjes afvinken en controle
Samen trainen vs alleen trainen
Stapsgewijs leren vs alle leerstof in één keer
Beknopte instructies, uitgebreide opdrachten vs veel uitleg, weinig toepassing op de praktijk
Binnen reguliere werkzaamheden trainen vs trainingsdagen vrijmaken
Meetbaar effect vs hopen op een effect
Schaalbaar tot duizenden deelnemers vs een maximale groepsgrootte per training
Lage kosten per deelnemer met meetbaar effect vs hogere kosten zonder metingen
Zeker! Wij starten pas een traject wanneer er concrete meetbare doelen vastgesteld zijn en nadat we met de GameScan samen de kritische randvoorwaarden in kaart hebben gebracht. Een verdere uitleg van te verwachten effecten van gamification, enkele basisvarianten en verdere onderbouwing vind je in onze Whitepaper Gamification. Hieronder een aantal feiten:
Download onze Whitepaper of kom langs!